środa, 27 kwietnia 2011

„Wspólne działanie uratuje nasze rzeki – Brynicę”

SPRAWOZDANIE   Z   REALIZACJI   PROJEKTU   EDUKACYJNEGO
W RAMACH PROGRAMU „COMENIUS – UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE”
- projekt eksperymentów badających i odkrywających
przyczyny zanieczyszczenia wody.





1. Program realizowali uczniowie klasy 2c Gimnazjum nr 18 w Sosnowcu:

           Karol Młyński
           Adrian Synal
           Piotr Goerst
           Michał Zdenkowski
          
 pod kierownictwem nauczyciela chemii     mgr Małgorzaty Musialik.   

Swoją wiedzą wspomagali uczniów nauczyciele; chemii mgr J. Kamińska – Sroka  biologii mgr M. Przybyłek przedstawiciele ekologicznego Stowarzyszenia na Rzecz Ochrony Środowiska Naturalnego EMEKO.

2. Projekt realizowany był w miesiącach marzec – kwiecień.

Badania wody rozpoczęto w kwietniu, na początku polskiej wiosny.

3. Cele i zadania:
    - wybór eksperymentów fizykochemicznych oraz biologicznych badających jakość wody w rzekach,
    - badanie jakości wody rzeki Brynicy od źródeł do jej ujścia,
    - analizowanie wyników badań i wyciąganie wniosków,
    - poszukiwanie nowych, alternatywnych metod oczyszczania wody w rzekach,
    - podnoszenie świadomości ekologicznej uczniów, między innymi poprzez
       upowszechnianie wyników badań w postaci prezentacji i plakatów,
    - rozbudzanie pasji badawczych i poznawczych uczniów,
    - poszukiwanie rozwiązań potrzebnych zapobieganiu powstających zanieczyszczeń wody.

 4. Realizacja zadania:

- W początkowej oraz końcowej fazie realizacji zadania uczniowie pracowali przy komputerach zbierając wszelkie informacje oraz przygotowując prezentację:

  • odszukiwali doświadczalne metody, którymi można badać zanieczyszczenie wody w rzekach,
  • określali rodzaje możliwych zanieczyszczeń wody w rzece,
  • analizowali przyczyny zanieczyszczeń rzek , m. in. naszej sosnowieckiej rzeki Brynicy,
  • analizowali geograficzne położenie Brynicy i wyszukiwali miejsc, które mogły być przyczyną zanieczyszczeń,
  • porównali stan zanieczyszczeń wody w latach wcześniejszych w stosunku do stanu obecnego,
   - Na początku kwietnia, kiedy śnieg roztopił się, zorganizowaliśmy wycieczkę wzdłuż rzeki Brynicy, od jej źródeł aż do ujścia, skąd pobieraliśmy próbki do badań  laboratoryjnych. Na miejscu pobrania próbek oraz w pracowni chemicznej przeprowadziliśmy badania.


Pobieranie próbek wody
- Ze środków finansowych „programu Comenius” zakupiono odczynniki chemiczne,  które pozwoliły na profesjonalne badanie chemicznych zanieczyszczeń wody.


- Zapoznaliśmy się z ekologiczną metodą oczyszczania wody z wykorzystaniem „kul bokashi”. Ich działanie sprawdziliśmy na małym odcinku Brynicy niedaleko naszej szkoły, który okazał się  najbardziej zanieczyszczonym.

- Wszystkie wyniki badań laboratoryjnych oraz wnioski zostały umieszczone w prezentacji i zostaną upowszechnione.

5. Zadania zostały zrealizowane a cele osiągnięte.

Uczniowie z większą świadomością podchodzą do zagadnień zanieczyszczeń wody w rzekach. Znają ich przyczyny. Znają metody monitorowania zanieczyszczeń. Wiedzą, że wiele zależy od działalności człowieka i starają się wpływać na upowszechnienie tej wiedzy wśród innych. Poszukują innych metod oczyszczania  wody, które sprawdziły się w innych krajach. Uczniowie wiedzą, że ważne jest wspólne działanie wielu ludzi, aby osiągnąć nawet najmniejsze cele.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz